I skrivande stund, långt efter det att barnen var vakna och basketbollen jag nämnde i förra bloggposten höll på att flyga in i köksskåpets glasrutor sitter jag nu i min soffa. TV:n står på och jag har hamnat i en dokumentär där filmaren följer hjälparbetare i krig. Vad är det för film? Jag googlar på SVT2:

  • 22.15Dox: Ambulansen

    Norsk dokumentär från 2016. Sönderslitna kroppar, vettskrämda familjer och en konstant fara. Så ser verkligheten ut för Mohamed Jabaly sommaren 2014. Han är en ung filmare från Gaza som följer sjukvårdarna i en av få ambulanser när kriget kommer. Detta är hans historia. (Ambulance)

    Ljud: 5.1. Även i SVT1 22/3

    Kan ses i SVT Play till 19 apr (1 månad)

    Se programmet

Jag skulle egentligen gå och lägga mig men blir sittande. Att skriva om det jag ser skulle passa bra till årets tema i Blogg100 “Yttrandefrihet” men jag har tyvärr inte tiden. Måste gå och lägga mig, för att inte vara trött i morgon. Därför hänvisar jag istället till länken för att se programmet.

En länk till en dokumentär om krigets fasor… Det är ogripbart att vi existerar på samma jord. Människorna på filmen som befinner sig i krig och jag. Det är mörkt i mitt hem. Barnen sover. TV:n står fortfarande på och filmmakaren talar på ett språk jag inte förstår. någon sjunger. Och plötsligt smäller det och sirenerna börjar tjuta.
Klockan har passerat 23.00. Jag har lovat mig själv att få minst sju timmars sömn. Jag kommer alldeles strax stänga av TV:n. Lägga mig i sängen under mitt täcke. Det är tyst utanför. Jag bor i ett land där det är fred. Där vi har yttrandefrihet och demokrati och där jag kan sova gott om natten.

“Min tro på människan och känslan av att finnas till band mig starkare till livet” är de sista orden jag ser på textremsan innan jag stänger av TV:n

Det här är post #18 i utmaningen #Blogg100 Som i år har temat yttrandefrihet. Jag bloggar i hundra dagar med en twist. Det betyder att mina uppdateringar kan ske här på Bloggen, TwitterInstagram eller Facebook

Leave a Reply

