Ola Roslings text har stannat kvar – om hur vi törstar efter drama

Kort efter Hans Roslings borgång läste jag en artikel av hans son, Ola Rosling, vilken har stannat kvar hos mig. Det är speciellt orden (han citerar sin mor Anna Rosling Rönnlund) om hur den stora massan suktar efter drama och jämförelsen med människans sug efter socker och fett som fastnat på näthinnan.

“Människan har starka begär efter socker och fett,… och drama. Massiv folkbildning krävdes för att lära folk hämma begären efter fett och socker. Nu har konsumenter börjat be om nyttig mat på McDonald’s. Och nu har McDonald’s ändrat utbudet. Massiv folkbildning kommer behövas för att folk ska hämma begäret efter drama, och be om representativa nyheter.” Orden är Anna Rosling Rönnlunds, medgrundare och kreativ chef för Gapminder.

Min uppfattning är att traditionella medier har väldigt mycket att bevaka, och att det är en total omöjlighet att bevaka allt, men de gör så gott de kan. En sak som är lite problematiskt är att det som bevakas och presenteras för allmänheten ofta tas emot som en generell sanning om sakernas tillstånd. Självklart är det sanningar, men bara en liten del av den totala verkligheten.

Det har stått klart för mig när jag rest runt i världen, till alla möjliga och omöjliga platser, till och med till farliga platser och områden. Nej, inte till krigszoner, men till städer som inte är vad vi skulle klassa som helt säkra. Vart jag än åkt och var jag än befunnit mig så har jag slagits av samma sak; om vi bortser ifrån materiella skillnader så lever människor över världen ett alldeles vanligt liv. Vi sover om natten, äter frukost på morgonen, går till jobbet och kommer hem på kvällen. De som inte har något jobb försöker hitta ett sätt att försörja sig oavsett var vi bor. Vi förälskar oss, älskar och får barn. Vi gläds åt liv som kommer till världen och sörjer när någon nära och kär lämnar det här livet. Detta är allmänmänskligt.

Det finns ett vardagens liv som pågår över hela världen och jag tror inte att det är en allt för vild gissning att säga att detta vardagens liv pågår i allt större utsträckning jämfört med det som avviker från vardagen, hot, våldtäkt och krig osv.

Ett liv där vi vill mötas som människor för att känna gemenskap, utbyta tankar och erfarenheter, dela upplevelser i livet, lära av varandra och har roligt tillsammans.

Om detta vardagens liv rapporteras det inte lika frekvent i nyhetssammanhang. Och det är inga konstigheter. Men det är viktigt att ha med sig för att förstå vår värld.

Speciellt noterar jag att rapporteringen om aktiviteter på nätet ofta handlar om troll, söndring av informationsmiljön, hot och trakasserier. Det rapporteras om positiva saker också men jag upplever inte att det positiva dominerar.
Som aktiv i sociala medier ser jag mycket som jag tycker om, som känns bra och hoppfullt. Jag ser utbyten mellan människor, expansion av nätverk, fler möten mellan personer som har samma intressen. Det pågår tankeutbyten där människor växer och utvecklas. Man tröstar varandra, hjälper och ställer upp. Sa jag att jag ser och upplever gemenskap? Har någon studerat detta fenomen? Har någon lyckats jämföra det som söndrar med det som bygger upp kulturen i vår digitala infrastruktur? Har du som läser detta länkar på sådan data får du gärna posta en dem här.

Hans Rosling var en mästare på att förklara och beskriva den större bilden av utvecklingen och tillståndet bland jordens människor, och det positiva som sker utvecklingsmässigt i världen.

Det jag ser, när jag använder allt jag förstått så långt om kommunikation, journalistik, samhället och rent existensiella perspektiv, är att sändare och mottagare lever i en sorts symbios med varandra och föder varandra. De blir tillsammans en del av det som skapar verklighetsuppfattningen, som i förlängningen inte bara är en uppfattning utan i också bildar den verklighet vi lever i.

Läs gärna hela Ola Roslngs artikeln här.

Det här är post #11 i utmaningen #Blogg100 Som i år har temat yttrandefrihet. Jag bloggar i hundra dagar med en twist. Det betyder att mina uppdateringar kan ske här på Bloggen, TwitterInstagram eller Facebook

Leave a Reply

