Du som haft svårt för begreppet feminism, det har jag med!

Jag har svårt för alla ismer egentligen. Jag har även tyckt att det varit klurigt att sälla mig till en specifik tro.

Det här beror på att syftet med ett epitet är att det ska kommunicera något om mig själv till min omvärlden, och här har jag upplevt att ismer och trosamfund inte kunnat göra det på ett för mig konstruktivt sätt.

Jag tror på kärlek. Jag har en övertygelse om kärlekens kraft. Jag tror också att det som för mig ryms i begreppet kärlek är ganska likt det många av de som bekänner sig till en religion; kristendom, islam, buddism eller hinduism osv också ser och upplever i livet och i hur det är att vara människa.

Problemet för mig med att sälla mig till en religion har varit och är att det kommunicerar så mycket annat, sådant som jag inte kan och vill relatera till. Jag använder ett epitet för att kommunicera något om mig själv, till min omvärld, och står det för en massa saker jag inte skriver under på vill jag inte använda det.

Det handlar även om mottagaren. Tolkningen av vad en religion står för skiljer sig från människa till människa. I och med detta har det känts som ett kontraproduktivt sätt att “förklara vem jag är och vad jag tror på”. Om jag säger att jag tror på Gud kan jag få tusen olika följdfrågor. För Gud betyder något unikt i varje människas upplevelse och kanske inte alls det jag menar. Jag tycker kärlek är ett bättre ord, och vad jag förstår betyder Gud kärlek i många religioner.

Detsamma har gällt feminism. Jag tror på jämställdhet mellan människor, alla människors lika värde. Feminism har för mig kommunicerat en exkludering av män, och har under perioder känts militant. Vilket inte riktigt rimmar min tro på och övertygelse om att kärlek är den bästa vägen fram, om man kan. Och eftersom jag har uppfattat en exkludering av män har jag inte upplevt det som att begreppet omfamnar alla människor. Det finns massor i mansbilden som jag tror män behöver hjälp med att frigöra sig ifrån. Precis som kvinnor formas in i en norm formas också männen.

Nu förstår jag feminism bättre, och en sak som är jätteviktig för att förstå begreppet, insåg jag, är att inte hänga upp sig på att ordet klingar kvinnligt – feminism. Det råkar bara vara så. Det viktiga är dess betydelse och mening och den ställer jag mig bakom alla dagar i veckan.

//platform.twitter.com/widgets.js

Det här är post #8 (2) i utmaningen #Blogg100 Som i år har temat yttrandefrihet. Jag bloggar i hundra dagar med en twist. Det betyder att mina uppdateringar kan ske här på Bloggen, TwitterInstagram eller Facebook

6 thoughts on “Du som haft svårt för begreppet feminism, det har jag med!

  1. Jag har så jättesvårt för ordet Feminism även om jag förstår innebörden.
    Jag vill slåss för kvinnans rätt, vilket också innebär jag som man måste förändra min syn betydligt. försöker själv använda jämställdhet eller likaberättigande eller hitta andra ord, även om jag har svårt att göra det.

    Mina tyska släktingar har dödats av nazism och kommunism. Vi ser hur islamismen mördar oskyldiga människor. När Lars Orly sade att han var kommunist, så rasade allt för mig som C H Hermansson byggt och försökt rensa bort kommunismen från (V).

    Så att använda ordet feminist väcker bara avsky, då jag ser döda människor överallt…
    Jag är feminist, bara jag slipper använda ordet.
    Hat och död har vi tillräckligt av i samhället ändå.

    Kanske det har med min släkthistoria att göra, att det väcker avsky…
    Kanske i framtiden jag kan förlika mig med ordet

    Jag är med i föreningen MÄN, Män för jämställdhet för att motverka mäns hat mot kvinnor.
    Var inbokad på möte, men när jag såg att vi skulle prata feminism, så avbokade jag och har sedan dess inte varit på möte.

    Så har du något annat tips, så jag kan se något positiv bild framför mig istället, så jag kan ta upp arbetet med MÄN igen, så tas det tacksamt emot.

    Liked by 1 person

    • Jag blir så glad att du skriver här och förklarar hur du upplever det. För det jag hör är ju att du inte bara delar värdegrunden; alla människors lika värde och en jämställd värld utan också aktivt har medverkat till att få en förändring till stånd iom ditt engagemang i MÄN. Jag tror på dialog. Den vi har nu tex. att få säga att man har svårt för ett begrepp utan att förringa dess innebörd. Det krävde mod att skriva den här bloggposten eftersom jag tror att en del uppfattar det negativt att jag inte säger klart och tydligt: “Jag är feminism” eftersom jag är det, precis som du. Förutom att gå i bräschen och driva utvecklingen på området genom att lyfta just feminism tror jag det finns ett behov av att ha den här typen av dialogen som vi har nu också. Det går att göra skillnad på olika sätt med olika grepp och beteenden. Och det är det som är viktigt. Om att åter delta i de aktiviteter och det arbete MÄN gör. Man behöver ju inte skriva under på allt i en rörelse. Jag gjorde ett jobb för pingströrelsen gällande kampen mot könsstympning och demokratisering bland Massaijer i Kenya. Jag är inte Pingstvän men jag arbetade gärna med dem för de frågorna. Om du förstår?

      Liked by 1 person

    • Att jag valde just MÄN är att de inte mer än undantagsvis använder ordet.

      Just nu är jag ute inom Svenska kyrkan och föreläser om mitt sociala engagemang eller som kyrkan säger mitt diakonala arbete.
      Vilket innebär att vi skall se människan inte gruppen.
      För i så många frågor har debatten spårat ur…
      Kriget i Syrien anser jag inte beror på Islam, utan på att det är ett gäng människor som använder religionen för sin vinnings skull.

      Jag berättar om mors flykt under andra världskriget för att komma ifrån ryssarna. Jag har varit och lyssnat på en överlevare från ryskt kocentrationsläger. Hon berättar hur de var stationerade i ett tillfälligt läger med 300 flickor och kvinnor och när e började skrika i första baracken så visste de att det var dags, och det enda vapen de hade var att skrika. Det var då de manliga soldaterna började gå runt och våldta flickor och kvinnor. Mammorna ströp sina egna döttrar, just för att de skulle slippa bli utsatta.

      Varje gång så är hon också noga med att påpeka att detta hände i hennes koncentrationsläger, men att det säkert förekom i de andra segrarmakternas områden också.

      Samtidigt som jag slåss för kvinnors rättigheter så går jag igång på alla fyra när någon säger att “män våldtar”. Det låter precis som “muslimer våldtar”, “muslimer självmordsbombar” etc. Samtidigt anser jag att säger vi att “män våldtar” skuldbelägger vi varje våldtagen person. Den personen måste ju leta felet hos sig självt vad den gjorde för att bli våldtagen.

      Jag är otroligt glad att ingen frågat om jag är “F”, för då hade jag nog skrikit NEJ

      Like

      • Jag funderar på det du skriver. Försöker se hur jag kan relatera. Vita människor förtrycker människor med annan hudfärg och religion. Jag tillhör gruppen vita och kan se att jag har fördelar på grund av det. Det är ingen rolig insikt men trots det ett faktum. Vad kan jag göra för att förändra dessa normer? Jag gör vad jag kan på olika sätt. Men jag kan inte fiskriva mig från att tillhöra den normen och att jag får fördelar i jämförelse maa detta. Därmed inte sagt att jag är förfördelad i andra sammanhang. Ta exemplet en svart man och en vit kvinna. Vem har mest makt och vem är förfördelad i den jämförelsen. Det är inte svart eller vitt. Och jag anser att även kvinnor bidrar till förtryck på olika sätt. Vi behöver kunna hålla flera spår av tankar i huvudet samtidigt. Ett förtryck mot män som tvingas in i mansnormen är som jag ser det att de tvingas separera sig från sina känslor. Tillgången till mitt känsloliv är en skatt, eftersom den möjliggör för mig att utifrån min magkänsla, mitt hjärta kunna navigera mig själv genom livet. Om jag pressar undan alla känslor så stänger jag också den navigationsvägen.

        Like

  2. Problemet för mig med att sälla mig till en religion har varit och är att det kommunicerar så mycket annat, sådant som jag inte kan och vill relatera till.
    This is so with most – I think you are confusing religion with church – many churches interpretations somehow seem to miss the basic tenet (as you said) that God IS love; that is the fundamental and only truth that you need to follow. As a priest I struggle with and often discard the false interpretations that confuse this fundamental.
    I like what you are saying because I believe that this is your truth.

    Like

  3. Vilket märkligt inlägg. Tänker du att det är dåligt att män exkluderas ifrån feminismen? Själv tycker jag att om en förtryckt grupp (kvinnor) ska kämpa för sin rätt i samhället, kan den förtryckande gruppen (män) absolut hjälpa till men inte vara med i den på lika villkor eftersom villkoren ÄR inte lika. De har redan rättigheter som vi kämpar för, alltså behöver de inte feminism på samma sätt som vi gör det.

    Like

Leave a Reply

