Ordet är fritt, så länge inte…

Ordet är fritt, vi har rätt att uttrycka oss. Men inom vissa ramar.
Vi får inte kränka eller hota andra människor. Vi får inte hetsa mot folkgrupper.

Jag googlar “hets mot folkgrupp” och det första google föreslår är en länk till lagen.nu. Jag läser några exempel på vad hets mot folkgrupp kan vara enligt lagen, du kan själv läsa dem här.

Yttrandefrihet är alltså en rätt vi har. Men rätten att inte bli kränkt och hotad är en annan rättighet. Den senare står över den första i det som står att läsa på sidan jag länkat till.

Det är så med rättigheter, ibland ställs de mot varandra och en av dem får företräde.

I kväll var det melodifestival #melfest
Loreen gick inte vidare med sitt framträdande och låten Statements. Jag tycker personligen att det är den bästa låten i hela melodifestivalen, musikaliskt, budskapet och framträdandet.

Hittade hennes officiella video till låten på youtube. Jag har lyssnat och läst texten ett par gånger och den får mig att klura lite: “We don´t need no statements” sjunger hon. Samtidigt som hela framträdandet beskrivs som ett statement.
Sånt är intressant. För vad menar hon egentligen..?

blogg100-logotype

Det här är post #5 i utmaningen #Blogg100 Jag bloggar i hundra dagar med en twist. Det betyder att mina uppdateringar kan ske här på Bloggen, Twitter, Instagram eller Facebook

3 thoughts on “Ordet är fritt, så länge inte…

  1. Just looked at the performance video (not the official video) on Youtube. Impressed with so much power and emotion even though I don’t understand the background. You are right the musicality is excellent

    Like

  2. I don’t understand the background – from what is the song/story springing. I have glimpses of understanding that testaments are not enough at times. My ignorance.

    Like

Leave a Reply

