Vad delar vi i sociala medier och varför?

Journalisten Henrik Torehammar slår huvudet på spiken i den här texten.
Han skriver om det som driver och alltid har drivit människor till att läsa och vad algoritmer har med svängande opinioner på Facebook att göra.

“Alltså inte händelserna i sig, men hur vi känner inför dom. Kommer ni ihåg hur det var för några år sedan på FB? Överallt var det listor och Buzzfeed och söta djur. Eftersom folk klickade på det så fick vi mer av det.

Men precis som med snabbmatsindustrins effektiva sätt att blanda fett och socker på ett sätt som inte är superhälsosamt blev det lite för mycket. Fluffet fick folk att logga ut. Det är Facebooks största skräck, så de ändrade sin algoritm för att nyheter ska dominera ditt flöde. Det känns seriösare.

Men vilken sorts nyheter är det som delas? Samma sak som alltid funkat: Negativa händelser. Med bilder.”

Läs hela artikeln här.

Jag undrar om vi möjligen har kommit till den tid i människlighetens historia där vi börjar se och förstå, på ett individuellt plan vad och när något triggas inombords (i hjärnan och känslorna) i stunden vi tar emot olika budskap från omvärlden.
Är det nu vi ska lära oss att känna igen de olika signalerna och välja, fokusera och konsumera det som främjar både oss själva och utveckling i någon form av positiv riktning?

One thought on “Vad delar vi i sociala medier och varför?

  1. Ja du, jag bloggade på liknande tema häromdagen – hur enkelt det är att bli tagen som gisslan av all den där negativa och fasansfulla världsbilden som visas upp.

    Själv försöker jag hålla min mentala diet något mer hälsosam, och precis som du skriver, det är för att jag tittar inåt, reflekterar och frågar mig själv vad jag mår bra av!

    Här kommer mina tankar:
    http://herothecoach.com/2016/02/01/tagen-som-gisslan/

    Like

Leave a Reply

