Till dig som undrar varför jag ändrat min avatar till färgerna av Frankrikes flagga

NinnifranceavatarAtt så många undrat varför jag ändrat avatar har förvånat mig.

Jag har förvånats över att det inte är uppenbart att det är en handling i sympati och deltagande med de som drabbats av terrorattackerna i Paris. Det handlar också om att stå upp för mänskliga rättigheter, demokrati och frihet.

Så jag beslutade mig för att skriva några rader om tankegångarna som föregick mitt beslut.

Ändringen gjordes alltså först och främst på grund av det jag inledningsvis förklarat, under ett dygn där gränser måste stängas på grund av de terrordåd som skett i Paris. Och detta är ytterligare en anledning till byte av avatar. Jag insåg ganska snabbt att här skulle det lätt kunna dras växlar åt ett håll som förespråkar att vi ska fortsätta ha gränserna stängda. Vilket går emot idén om ett öppet samhälle, demokrati och alla människors lika värde.

Gränser som alltså vanligtvis är öppna med stöd av en demokratisk värdegrund och mänskliga rättigheter har nu stängts på grund av de fruktansvärda terrorattacker som skett i Paris. Attacker som IS har tagit på sig ansvaret för. De har spridit sådan skräck att Frankrike har stängt gränsen vilket går helt i linje med vad terroristerna vill, de vill skrämmas. Lyssna till Michael Krona (Saxat från hans twitterbio: Associate Professor in Media and Communication Studies. Swedish. Writing a book on Arab media, ISIS and social media aktivism) om utvecklingen av IS 

Att stänga gränserna går också i linje med vad rasisterna vill, de som vill utestänga människor som flyr från terroristerna och söker hjälp i de demokratiska länderna. Journalisten Carina Bergfeldt på plats i Paris just nu formulerar det väldigt bra här.

De här terrorttentaten handlar om hot mot en värdegrund med mångårig tradition som står som kontrast till stater där människor lever i krig och terror.

Att ändra min avatar betyder alltså att jag tar ställning för Frankrike och det öppna, demokratiska och fria samhället med mänskliga rättigheter som ledstjärna i en sorts systerskap.
Att jag gör detta för Frankrike och de som drabbades i terrorattackerna i sociala medier dessa dagar utesluter inte att jag står upp för alla människors rättigheter, över hela världen.

Att ställa engagemanget för Frankrike mot terrorism och andra krig på andra platser blir fel.
Det ena engagemanget utesluter inte det andra.

Jag har många engagemang vid sidan av det jag ägnat Frankrike det senaste dygnet.

Någon kanske skulle hävda att det är en futtig handling att ändra sin avatar och att den är betydelselös. De människor som tänker så har förmodligen inte läst på om hur IS och främlingsfientliga rörelser jobbar framgångsrikt med propaganda i sociala medier i syfte att värva och bli mäktiga, det finns propagandamaskiner igång i diktaturer världen över.

Is this merely propaganda, changing avatar? Kalla det vad du vill. Jag kommer alltid stå upp för mänskliga rättigheter, demokrati, yttrande- och tryckfrihet osv. Det är min bas, det är min värdegrund.
Det finns ingen bättre värdegrund vad jag hittills träffat på att bygga ett samhälle på.

Att traditionella medier (nyhetsmedier) inte har varje krig på agendan och inte rapporterar lika brett från länder som ligger längre ifrån Europa är lite grand en annan sak. Det är därför jag gått med i Blank Spot Project.
Nyhetsprioriteringar i medier ska inte likställas med uppslutning som sker via sociala medier enligt min mening. Bakom avatarerna på facebook står ju faktiskt individer och inte tidningar och TV-kanaler.
Jo visst, de påverkar varandra, men är inte det samma. Det är två olika saker, det som traditionella medier sätter på agendan och det som människor samlas kring och som sedan sprids i sociala medier.

Min avatar är facebooks initiativ. Och det var när jag läste att Facebook även tillhandahöll en tjänst där anhöriga hade möjlighet att eftersöka personer som befann sig i området för attentatet som jag också valde att byta avatar.

Traditionella medier och sociala medier börjar allt mer hänga samman men ska nog ännu inte blandas ihop helt. Det pågår en transformation i samhället och situationen mellan medier och sociala medier som är oerhört intressant.

Tillbaka till bytet av avatar, att vissa undrat varför och att jag förklarar. Vi reagerar alla olika i sorg.

En sak jag lärt mig under mina drygt fem år i sociala medier är att när katastrofer, krig och kriser sker väcks så mycket känslor i människor och reaktionerna är olika. Vissa deklarerar öppet sin sorg, andra tröstar, en del blir förbannade och vissa tystnar och bearbetar inom sig.

Med detta sagt.

Jag tror vi behöver manifestera det goda mycket mer än vad vi gör i dag, som kontrast till de mörka krafter som finns. Tydligt tala om mänskliga rättigheter, berätta om möten i vardagen som varit positiva, uttrycka glädje över att leva i ett fritt samhälle där människor är lika värda.

Det är min övertygelse att varje handling i solidaritet, för frihet, mänsklighet, demokrati och kärlek är bra. Var, hur eller när det än sker. Oavsett det görs för öppen ridå eller om det är handlingar som bara den som utfört dem vet om.

Leave a Reply

