Morgonpromenad genom en park i Shanghai

I år är jag åter tillbaka i Shanghai. Den här gången ser jag staden och människorna med lite andra ögon. Något jag mest noterade förra året är än tydligare den här gången, även om jag bara hinner skrapa på ytan.

Jag och barnen är här för att hälsa på släkten, barnens kusiner bor i Kina sedan drygt tio år tillbaka och det är inte första gången vi är i den här delen av världen. Ända sedan barnsben har jag rest i olika länder i Asiens.  Här kan du läsa mitt barndomsår i Vietnam. Om andra resor och mina år som vuxen i Singapore och Sydafrika ska jag försöka samla ihop framöver.

Förra året kändes staden gigantisk och jag minns hur orolig jag var för att tappa bort barnen. Eftersom nästan ingen pratar engelska och barnen inte kan kinesiska såg jag framför mig hur de irrade runt och inte hittade hem. Den här gången var jag inte alls så orolig.

Om mitt seende förra året färgades av det statsskick som råder så är det kulturen och det mellanmänskliga som fångar min uppmärksamhet den här gången.

Jag funderar över gamla seder och traditioner. Hur levande är de idag?

Vi talar om det, jag och min svägerska och hon berättar att Konfucius fortfarande spelar en betydande roll i den kinesiska kulturen.

När vi färdas genom Shanghai city på den tungt trafikerade motorvägen åker vi under flera broar som är byggda i fyra-fem plan. Min svägerska berättar om den stora cementstolpen i mitten av vägen, den som håller uppe hela bygget.

Det var ingen lätt sak att få ner den i marken, tvärtom rent omöjlig. Det var tvärstopp.

Byggteamet tog då hjälp av en  sorts spågubbe som meddelade att det fanns en drake i marken. Mannen gav instruktioner om hur byggarbetarna skulle tillbe draken på olika sätt vilket man följde till punkt och pricka. Och vid nästa borrförsök gick det lätt och smidigt att få ner den bärande pålen i marken(!)

Den grova polen som bär upp alla vägar och broar är den enda av byggets alla delar som är prydd med drakar.

Kineserna verkar på ytan till freds. De är inte rädda som man kanske skulle tro utifrån ett politiskt perspektiv. Men vad vet jag, jag skrapar som sagt ändå bara på ytan. Men en sak jag lägger märke till är par som går hand i hand, människor som är kärvänliga med varandra. Det pratas och det skrattas och i morse stötte jag på en ganska stor skara människor som förde en livlig diskussion vid sidan av en väg utanför en gatumarknad.

Livet i parkerna är utbrett och det påminner mig om Taiwan, det var likadant där. Människor umgås, dansar, spelar kort, pratar och sjunger. Varje morgon tar vi en promenad med hundarna genom parken. Vi möter människor som gymnastiserar, spelar vollyboll, schack, utövar någon form av Qigong eller så är de bara är ute och går och rastar sina hundar.
På kvällen är det gymnastik och dans i parken.

Jag och min dotter är ute med hundarna och ser hur de dansar pardans till kinesisk musik. Vi binder hundarna vi en stolpe och går upp och dansar vi med.

När vi är klara ser en av männen på mig och sträcker fram handen. Han bjuder upp.

Vi dansar med varandra bredvid de andra kvinnorna och männen runt, runt. Den kinesiska musiken med den kvinnliga sångerskan ljuder ut ur en raspig bandspelare som är upphängd i ett träd.

De andra ser på mig, på oss, och ler.

Han för till rytmen av något jag aldrig dansat till tidigare men jag känner mig trygg i hans famn och det går riktigt bra. När dansken är slut stannar han och ler mot mig, bugar huvudet lätt. Jag nickar tillbaka och ler.

Jag anar en sensibel och finstämd kultur bakom och under allt myller.

Jag vill tillbaka. Ta reda på mer om det som finns i det icke uppenbara. Det som inte kan ses med blotta ögat utan upplevs i stunder av närvaro.

Leave a Reply

