Geek Girl Meetup 15 – om säkerhet, övervakning, integritet och yttrandefrihet

I helgen var jag på Geek Girl Meet Up på Tekniska museet. Årets temanamn var “Big Sister” och handlade om säkerhet, övervakning, integritet och yttrandefrihet.

Första föreläsningen jag lyssnade på gavs av Eva Galperin, Global Policy Analyst, Electronic Frontier Foundation (EFF). EFF är en organisations för digitala medborgerliga friheter baserad i San Francisco, Kalifornien. Organisationens uppdrag är att se till att våra rättigheter följer med oss även på nätet. Kortfattat handlar det om åsiktsfrihet, sekretess och immaterialrätt.
Eva Galperin talade om övervakningssituationen i allmänhet och om övervakningen i Ryssland i synnerhet. Lyssna till henne här.

På eftermiddagen lyssnade jag till Marianne Ohlsson som skrivit boken Konstultboken. Hon var moderator under eventet men gav även ett eget kortare speach där hon delade och listade Top 10 framgångsfaktorer för konsulter. Här kan du läsa dem. Jag fick frågan vilken av de tio som spontant talade mest till mig, vilket var nr. 9 Vilja lära mig nya saker och utvecklas. Men självklart finns det fler punkter på listan som jag relaterar till för att inte säga alla. För mig var det utvecklande att närvara på Geek Girl Meet Up på flera sätt. Dels var det lärorikt att lyssna på de olika talarna, men det var också givande att träffa människor emellan föreläsningarna, utbyta tankar och åsikter.

Maria och Frida, två av personerna som jobbade med Fi:s valkampanj fångade mitt öra under eftermiddagen dag 1. De berätta om hur de kommunicerade internt och externt under valkampanjen och att mycket av det som gjordes faktiskt uppstod i stunden och inte var något de kunde planerat för innan. Det var många ord som poppade upp i mitt huvud relaterat till mitt jobb. Det jag kunde höra att de gjort, utan att de använde begreppen i sin presentation var att de jobbat agilt, iterativt, med storytelling, social interaktion och transparens, även tillit var ett ord som kom till mig  när jag lyssnade till dem. Här kan du höra deras dragning.
Dragningen kritiserades för att vara för politisk men det var inte något jag störde mig så mycket på. Jag tyckte mest att det var intressant att höra dem berätta om hur de jobbat och tänkt i och med att jag under den aktuella perioden för valkampanjande noterade att Fi i jämförelse med övriga digitala partikampanjer var innovativa och stod ut i sociala medier. Oavsett var man står politiskt tycker jag att just det inte är något man kan ta ifrån dem och därför värt att titta extra på.

Brit Stakston, digital strateg, författare och föreläsare inledde dag 2 med att berätta om crowd fundingen av Blank Spot Project. Blank Spot Project är utlandsjournalistik med syfte att bevaka och rapportera från platser dit inga andra journalister tar sig – vita fläckar. Läs mer här.
Självklart ville lyssna eftersom jag är med och stödjer initiativet som är s.k. crowdfundad d.v.s det är vanliga människor som gått in och är med och finansierar projektet. Brit Stakston berättade om hur själva insamlingskampanjen gick till, tankar kring innehåll och plattformar. Här hittar du streamingen från dragningen.

Den sista föreläsningen jag såg handlade om kvantdatorer och kryptering. Alltså jag blir ju så inspirerad av Katarina Stensson som föreläste.  Jag har ju på min fritid intresserat mig för kvantmekanik under en längre tid. Från början var det ur ett filosofiskt perspektiv men nu försöker jag att bryta ner kunskapen och ta in det matematiska och systematiska. Och eftersom jag varken är matematiker eller utvecklare krävs en hel del fokus för att hänga med i resonemanget när avstampet kommer där ur. Den här dragningen kommer jag gå tillbaka och lyssna till ett par gånger för att verkligen försöka förstå 🙂 Lyssna här.

Sammanfattningsvis: Så många inspirerande föreläsare på scenen, givande samtal mellan dragningarna. Hela eventet görs ideellt vilket är fantastiskt och jag antar att de personer som jobbar med det lägger ner massvis med tid för att göra det möjligt.

När jag kom till jobbet idag hade mina manliga kollegor via sociala medier uppmärksammat att jag var där. Samtliga tyckte att det verkade ha varit en väldigt intressant helg  och undrade varför inte också män fick närvara, inte som talare, men som besökare. De hade gärna varit där och lyssnat. Jag är inte med och arrangerar och känner inte till vilka tankar och beslut som ligger grund för eventet men nästan alla dragningar streamades och finns att titta och lyssna på här !

This is post #84 in #Blogg100

Jag hade inte tid att skriva så mycket i helgen och har därför fått skriva ikapp. Här har du föregående post som blev en video men som ändå sammanfattar en av de två känslor jag bär med mig efter dagarna – musikaliskt. Här är den andra.

 

Leave a Reply

