“And now you do what they told you…

… and now you´re under control.”

Eftersom jag varit på Geek Girl Meetup hela helgen har jag fått blogga i kapp i efterhand. Temat var säkerhet och övervakning, integritet och yttrandefrihet. Det var en hel del att ta in och vissa saker jag hörde måste få smälta lite. Speciellt dragningarna om massövervakning. Här är den inledande föreläsningen jag var på som hölls av av Eva Galperin från EFF och handlade om censur och beslut som tas för att kontrollera nätet med fokus på Ryssland. Här är föreläsningen av Amelia Andersdotter från Piratpartiet om privatliv och samhälle som handlade en hel del om att beslutsfattarna inte förstår konsekvensen av besluts som fattas och att det finns risk för att det byggs ett system som utgår ifrån att människan inte kan/behöver tänka själv.
Dagen öppnade många dörrar för en vilja att läsa och förstå mer om detta. Framför allt följa utvecklingen. Jag lämnade konferensen med två diametralt motsatta känslor. Den här låten i videon kan symbolisera en av dem, den andra hittar du här.

This is post #83 in #Blogg100

Leave a Reply

