Hur vi beter oss på nätet – barn gör inte som vi säger de gör som vi gör

För några dagar sedan blickade jag här i bloggen tillbaka på mitt twittrande. Inspirationen att göra det kom ur att jag följde de diskussioner som uppstod i sociala medier efter Åsa Romsons uttalande i Agendas partiledardebatt där hon jämförde flyktingkatastrofen i Medelhavet med Auschwitz.

Det blev till och från hätsk stämning i sociala medier och olika påståenden kändes mer och mer geggiga, hela flödet ang. detta kändes rätt ovärt. Jag konstaterade i den kvällens bloggpost att twitter är en alldeles för snäv arena för att verkligen reda ut det hela.

I dag skriver Mårten Schultz på Allehanda.se tänkvärda ord som går djupare än att själva plattformen för konversationen är för snäv. Han skriver om det undermåliga debattklimatet:

“Åsa Romsons uttalande förtjänar kritik, vilket det fick. Men i kölvattnet av partiledardebatten såg jag även något annat. Oförtjänt kritik, av ett slag som tycks mig allt vanligare.

I dag anses det inte tillräckligt att kritisera det som förtjänar kritik. Man måste därutöver inkompetensförklara hela människan som sagt eller gjort något dumt.”

Jag tycker att det är skönt att Mårten Schultz tar upp detta. För hur skall vi någonsin komma framåt i samhället och utvecklas om det debattklimat som tillåts vara håller sandlådenivå. Och på tal om sandlåda.

Jag tänker här på hur många oroar sig för haters och mobbing på nätet, hur vi försöker lära våra barn ett schysst beteende, inte minst i det digitala. Att lyssna på varandra, take turns, försöka sätta sig in i andra människors situation, inte mobbas och att försöka lösa konflikter genom att prata osv osv.

Då är det bra att komma ihåg att barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör.

Läs hela Mårten Schultz artikel här.

Det här är post #78 i #Blogg100

Leave a Reply

