Barnen väljer lovers framför haters

Jag har barn som är uppvuxna med Mac, Dell, iPad, iPhone, Samsung, Minecraft, Dumb ways to die, Super Mario osv osv – Wi-fi finns i princip som grund likt den nya uppdaterade Mashlows behovspyramiden.

Det senaste dryga året har Youtubarna äntrat vårt hem. Det är mycket dem de influeras av märker jag, till skillnad från när jag var barn som tillhör TV-generationen Jorden-är-platt-som-en-pannkaka. Skrev om hur dottern introducerade mig för MissLisibell som blev årets superkommunikatör här. Den senaste tiden har några nya tjejer poppat upp här hemma och den jag tycker är absolut skönast är Keyyo.

Den här unga människan är så härlig och klok. Hon vågar ta upp sådant som skulle kunna uppfattas klurigt och skämmigt på ett otroligt avdramatiserat sätt samtidigt som hon kan vara otroligt rolig. I den här videon förklarar hon hur det var för henne när hon skaffade sin första BH.
Här går hon igenom olika kommentarer i kommentarsfälten.

Vi pratar om det här hemma. Om allt möjligt kring nätet och inte minst hur hon besvarar konstiga kommentarer som:

– Vad ful du är.
– A men du rå!?

Hon framstår som trygg, replikerar så självklart och på ett sätt där idiotin i kommentarerna smulas sönder och verkar rinna av henne som vatten på en gås. Här spelar hon Natalia, en/”sin” tokiga mamma tror jag. Ja, hon är kul

Sonen visade mig den här killen i kväll. Vilka briljanta unga vi har tänker jag.

Alla de Youtubare som mina barn tittar på har något positivt i grunden. De är inte elaka eller mobbar andra vad jag sett. De ger av sig själva, är fyndiga och sociala med sina tittare och de som hör av sig. Det här har fått mig att fundera kring hur branschen på något vis är självsanerande från haters. Det jag får se via mina barn som är populärt i deras kompisgäng är genomgående briljanta unga med sköna attityder och bra värdegrund som barnen inspireras av och skrattar med.

De som seglar upp och får många följare har goda uppsåt som det ser ut och bemöter haters på ett korrigerande sätt. Eller finns det unga Youtubare som själva mobbar på nätet och samtidigt har massvis med följare? Har jag missat dem? Eller är det så att mobbing på nätet sker stötvis i vissa sammanhang och i kommentarsfälten? Och att en ung haters faktiskt inte riktigt kan take the lead och bygga upp en stor Youtube-kanal. Jag önskar att min fundering stämmer, att det är de unga som har något att ge med en känsla och empati för andra som faktiskt är de som lyckas bäst.

Det här är post #75 i #Blogg100

Leave a Reply

