Medierna i P1 varje lördag

Varje lördag lyssnar jag på Medierna i P1, så även idag. Jag lyssnade precis på podcast-versionen i SR-appen.

I går skrev jag med anledning av lanseringen av Ledarkanalen några rader om det här med journalistik och content marketing och att gränsdragningen inte alltid är uppenbar. Läs här.

Mitt syfte med bloggtexten var att tydliggöra att jag har en medvetenhet kring detta samt även sprida perspektiven vidare. Jag är glad att posten blev relativt delad utifrån den här bloggen.

Vi behöver alla bli än bättre på kritiskt tänkande när vi läser artiklar och lyssnar på nyheter i det sociala medielandskapet. Jag har själv gjort  blunders i form av att jag delat en artikel där jag inte hade kollat källan. En artikel som jag genast tog bort.

Medierna  i P1 rapporterar en hel del om den situation journalistiken befinner sig i just nu, i ett förändrat digitalt medielandskap, om content marketing och markandskrafter. I dag gjordes en uppföljning från tidigare program i ämnet som jag varmt rekommenderar. Lyssna här.

Nu känns det väl som jag placerar vår lilla podcast i stora sammanhang. Vi har ett 50-tal som lyssnat så långt på våra poddar. Fast i min världs spelar inte det så stor roll. Att jag tänker i de här banorna handlar mer om min inställning och frågor jag faktiskt funderar på och ställs inför. Oavsett hur stor eller litet genomslag min text och vår podcast har.

Lusten med ledarkanalen är för mig inte bara innehållet, ledarskap. Det är även formen som lockar. Möjligheten. Att vara med på och en del av den digitala medie-resan i ett sammanhang och ämne som jag tycker är spännande.

Det här är post #69 i #Blogg100

 

Leave a Reply

