I dag lanserade vi podcasten Ledarkanalen

Jag har bloggat om det tidigare (här), att jag och Karin Ulfhielm gör en podcast om ledarskap – Ledarkanalen.

I dag gick vi live med de tre första poddarna. Lyssna här.

Det här känns utmanande på flera sätt. Jag har ju tidigare jobbat som journalist på public service men arbetar i dag på kommunikations- och teknologiföretaget Itera.

Podden är ett privat initiativ från mig och Karin men jag får använda min arbetstid för att förbereda och spela in. Detta eftersom chefen för mitt team gillar själva ansatsen och ser just ledarskap som en oerhört viktig del i den digitaliseringsrpocess som pågår. Podden kommer förmodligen även distribueras digitalt via mitt arbetes webbplats.

Jag har tänkt en hel del kring det här med vem som är avsändare och syftet med podden. Om det är journalistik eller om det är content marketing? Eller kan det rent av vara båda?

Vad gäller det redaktionella arbetet så är det jag och Karin som gör det med full integritet.
Vi väljer medverkande, gör research och spelar in.

I en av de första podcasten vi publicerar idag finns Leif Sunesson som är Sales Director på Microsoft med. Det var Karins förslag att vi skulle prata med honom långt innan jag anställdes av Itera.

Microsoft är ett av flera bolag jag och mitt företag jobbar med idag. Jag är därför glad att just den intervjun med Leif Sunesson gjordes innan min anställning. (Vi gjorde iofs om den i år efter det att jag börjat mitt jobb, men beslutet att prata med honom och Det nya arbetslivet var som sagt taget långt innan).

Det pratas mycket om en journalistik som blöder, tidningar som läggs ned och journalister som blir utan jobb. Det finns även ett hot mot journalister. Det här är mycket allvarligt och jag hejar verkligen på journalistiken. För jag vill fortsätta leva i en demokrati. Jag vill att det finns journalister med fasta anställningar och vettigt betald som granskar makten. Det är dock inte min roll i just det här projektet. Snarare är min drivkraft att lyfta det som ligger i framkant och i linje med den utveckling som pågår. Vilket ju i och för sig också är journalistik, men också kan vara content marketing.

Utmaningen framöver blir att hålla både balans och integritet så att intervjuerna håller en journalistisk höjd.  Ja, det är ändå min ansats, att jobba som jag alltid gjort när jag bestämmer vem jag vill intervjua och hur jag vill ställa frågorna.  Detta även om samtalen i förläggningen också kan ses som content marketing. Det beror på hur man ser det och var man möter podden i det digitala.

Så åter igen, nej, det här är ingen granskande journalistik som handlar om att avslöja dolda sanningar. Ledarkanalen handlar om samtal, utifrån research som vi gjort innan, om Ledarskap ur alla möjliga perspektiv med människor från olika yrkesområden och med varierade erfarenheter.

Min drivkraft så. Jag är extremt nyfiken på både det digitala medielanskapet och ledarskap samt de möjligheter som finns till utveckling däri och vart allt ska ta oss. Hur den här förändringen påverkar oss både i det privata och yrkeslivet, i våra beteenden och sätten att arbeta på blir med all säkerhet saker som fortsatt kommer dryftas i Ledarkanalen.

 

Det här är post #68 i #Bogg100

 

 

4 thoughts on “I dag lanserade vi podcasten Ledarkanalen

  1. Så kul det låter! Jag har funderat på podcast jag med, men inte riktigt fått ändan ur vagnen än. Jag älskar att göra radio, men svårt att göra hemma utan utrustning. Men ett samtal om saker med personer som är bra skulle jag verkligen gilla att göra!

    Like

    • Det är fantastiskt roligt och det här går att utveckla på så många sätt. Det finns nästan inga gränser för vad man kan göra inom begreppet ledarskap. tack snälla för din kommentar den betyder så klart jättemycket!!! Det var hur läskigt som helst att lansera. Jag hade lätt ångest i tio dagar innan. Men nu när det är gjort känns allt bara underbart! 🙂

      Liked by 1 person

  2. Pingback: #blogg100 Söndagens bloggtips! | Det Onda Goda...

Leave a Reply

