Kvantdatorn – ett och noll på samma gång

I morse trillade jag över en intressant artikel om kvantdatorns operativsystem som utvecklas av forskare på Camberidge. Läs artikeln här.

Det ledde till spännande samtal på jobbet i dag.

Jag hittade en youtube-video på ämnet, så det blir dagens post.

Jag är inte datascientist, ej heller utvecklare. Jag är inte ingenjör.

Däremot har studier i kvantmekanik och kvantfysik, på min fritid, möjliggjort en större förståelse för den teknologiska utveckling som pågår.

Kvantfysik/mekanik har en annan vetenskaplig utgångspunkt jämfört med det Newtonska sättet att förhålla sig till vår fysiska verklighet. Detta enligt Danah Zohar som är författare, föreläsare inom fysik, filosofi och komplex management vars böcker jag varmt rekommenderar.

Det här är post #66 i #Blogg100

Leave a Reply

