“Var människa en halvöppen dörr som leder till ett rum för alla…”

Rubriken här är en strof ur Tomas Tranströmers dikt Den halvfärdiga himlen.

I Sveriges Radio P1 läses en dikt varje dag i programmet Dagens Dikt. Under veckan som gick var det Bodil Malmsten som läste dikter ur sin nyutgivna diktsamling Det här är hjärtat. Jag har lyssnat på dem i kväll igen och jag fastnar vid den här, utan titel.

Sedan scrollar jag webbsidan och finner Tomas Tranströmer.

Jag lyssnar till Den halvfärdiga himlen och förundras. Tomas Tranströmers ord talar till min själ, ger sanningen om livet en större rymd. Den eviga. Mina ord för att beskriva det jag upplever känns futtiga. Men vad kan jag göra. Jag vill ju skriva om en stund en sen måndagskväll när barnen somnat. Jag sitter i pyjamas och skall strax sova.

Behovet av att vända uppmärksamheten mot något annat än ettor och nollor, ständig puls och flöden av information.
Jag vill röras av något större och djupare, som inte så lätt låter sig formuleras i ord. I alla fall inte av mig.

Jag scrollar vidare och finner ytterligare en sagolikt dikt av Tranströmer.
En mästare som fångar gränsen där det lilla jaget och alltet upphör.

Eldklotter.

Det här är post #44 i #Blogg100

Leave a Reply

