Hur vi gör saker gör stor skillnad 

Kliver på tåget mot Stockholm och tätt bakom mig trycker en kvinna på . Eller trycker på är fel. Jag är bara så medveten om att hon står bakom mig, lite för nära. Det finns flera lediga platser och jag slinker in vid en plats med två lediga säten, ställer mig så att hon kan gå förbi. Men det gör hon inte, hon står kvar vid min rygg, lite för nära medan jag tar av mig kappan.  

Jag sätter mig längst in och hon slår sig ned bredvid. Instinktivt vänder jag hela kroppen mot fönstret. Scrollar i en halvtimma i telefonen innan vi anländer Uppsala och hon gör sig redo att kliva av. 

Det var då det slog mig. Det måste vara hennes energi som skapade något i mig som gjorde att jag ville sitta så långt ifrån som möjligt. Hela resan tänkte jag i huvudet att det var ju så klart hennes rätt att sitta var hon ville. Men jag hade en olustkänsla emot henne och satt därför bortvänd

Så jag kom fram till att visst, hon har rätt att sitta var hon vill men att det var det påträngande sättet som inte kändes ok. 

Funderar på om hon var irriterad över något kanske. Hur som helst var det skönt när hon klev av.

I Uppsala steg istället en kille på och frågade med trevlig röst om det var ledigt bredvid mig. Visst svarade jag. Han slog sig ned och känslan är en helt annan. 

Strax anländer vi Stockholm C med skön feeling.

Det här är post #42 i #Blogg100 

2 thoughts on “Hur vi gör saker gör stor skillnad 

Leave a Reply

