Min dotter introducerade mig för Årets superkommunikatör

Vi har hängt med henne rätt länge nu. Hon sitter på köksbordet och delar med sig av tankar och experiment, eller så hänger hon med  in till badrummet. Min dotter ställer då datorn (det är där hon finns) på det lilla bordet framför toaletten (alltid lika vingligt) och sedan plockar hon fram allt mitt smink och sprider ut det över hela badrummet. Med hjälp av hennes instruktioner lär sig min dotter att sminka sig till en zombie. Jag får assistera.

Vi tittar på videon några sekunder sedan pausar vi. Jag hjälper till med att lägga en vit foundation, klistra på ögonfrans-lim på kinden varpå vi fäster rivet toalettpapper som ska fungera som uppfläkt hud. Och så sminkar vi med lila ögonskugga och häller hemmagjort blod i det upprivna, det ska vara svarta eye-liner, blåmärken och allt möjligt som gör att hon ser så läskig och zombie-lik ut som möjligt.

Hon i datorn är 13 år och kallar sig Misslisibell och har en egen Youtube-kanal. För ett par veckor sedan blev hon Årets superkommunikatör en topplista sammanställd av tidningen Resumé.

Jag fascineras så klart över hur min dotter inspireras av denna unga flicka. Jo, hon sprider positivitet omkring sig. Hon verkar äkta.

Hon får min dotter att hitta på saker, och då ska sägas att min dotter i sig själv är en kreativ, glad och påhittig tjej.

Sedan tänker jag på hur hennes föräldrar resonerar kring hennes medverkan på Youtube. Så ung, så många fans… i skrivande stund 262 146 st.
Jag antar att de fått tänka många varv runt detta och att balansgången inte är helt enkel.
Vad det verkar har hon en fin grund i sig själv. Jag upplever henne självklar, rolig och eftertänksam. Emellanåt tar hon upp orättvisor, som när människor är taskiga, retas och är avundssjuka osv. Det leder till att även jag och min dotter och son pratar om det hemma.
Jag förundras över kommunikationens vägar now a days och hur de leder till aktiviteter och samtal. Och hur de slår an en stämning.

Jag kan inte annat än att känna en värme inför hur barnen väljer vilka de följer och hur de kommunicerar med varandra. Det verkar spela roll vilken människosyn som bäraren av budskapen har. Det verkar ur mitt mikroperspektiv hemmavid som att barn dras till det som känns gott, roligt och varmt. Att det i sändare och mottagare finns ett samförstånd och en gemensam värdegrund.

Det här är post #16 i #Blogg100

I årets medverkan i Blogg100 har jag flera mål. Ett av dem är att få fler följare till min blogg (och att följa fler bloggar). Du får så klart jättegärna följa mig här!

2 thoughts on “Min dotter introducerade mig för Årets superkommunikatör

    • Kul att höra! Jo, det är så annorlunda och de värdeord vi använder kring digital kommunikation är så spot on: autencitet, transparans, personlighet, social, värdegrund Det finns ju allt där. Och det får mig att tänka på hur viktigt detta är när man vill bygga en Social community. Många tenderar med all rätt att fokusera så mycket på snabb vinst men själva den inställningen blir inte 100% lyckad. Först måste innehållet finnas

      Like

Leave a Reply

