I dag stoppade jag undan iPhone

Glass

I morse kom en väninna förbi och åt frukost med mig och barnen.

Vi kom att prata om användning av mobiltelefonen. Jag har känt mig lite stressad senaste veckorna vilket min väninna också uppmärksammade mig på och menade att det stundom är svårt att få kontakt med mig när jag om och om igen går till telefonen och kollar.

Jag fångas lätt av sociala medier och håller mig uppdaterad både här och där.

Ibland, när barnen är hos sin pappa, kan jag komma hem efter jobbet och gå med telefonen från rum till rum. Till och med in i duschen. Här om kvällen kunde jag inte slita mig från en video som handlade om hur hjärnan reagerar när det sista vi gör är att kolla telefonen och hur det påverkar sömn. Det var ganska sent och jag hade en del att göra. Jag hade sprungit och behövde duscha och tog därför med telefonen och satte den på en hylla så den inte blev blöt medan jag duschade. Det hör verkligen inte till vanligheterna, men jag gjorde det då och skrattade lite för mig själv.

Jag kunde känna igen mig i videon som du kan se här. Jag har lätt för att bli sittande till framåt midnatt och ibland strax därefter utan att märka att jag är trött.

När barnen var mindre kunde vi ha begränsningar vad gällde datorer och iPhones. Nu är de större, har fler kontakter via spel och annat vilket gör det svårare att hindra dem från att använda sina telefoner och datorn. Och det faktum att jag själv tycker om att vara uppkopplad gör det inte lättare.

Jag har dock tagit ett beslut att vi inte använder telefonen om morgnarna. På helgen inte innan klockan 09.00. Och inte en timme innan läggdags. Detta för att frigöra tid för samvaro som garanterat är här och nu, där vi är tillsammans. Givetvis finns där övrig tid där vi inte heller hänger över en skärm, men det kändes viktigt att komma på en struktur som barnen har lätt att följa och som gör att vi hinner mötas.

Det har gett resultat fort. Jag förklarade hur hjärnan reagerar om man sitter framför en skärm precis innan sömn och de förstod direkt. Istället har vi återgått till att läsa saga. I kväll satt vi länge efter middagen och pratade. Det åligger mig att lägga ifrån mig min egen iPhone om detta ska funka. Barn gör inte som man säger de gör som man gör. I know.

I övrigt har vi haft en underbar dag i solen.

Efter frukost tog vi en lång promenad i solen till en ny lekpark på andra sidan Danvikstull och så vidare till Hammarby Sjöstad. Därefter en båttur tillbaka till Södermalm och så köpte vi glass vid kajen.

Ja, jag har bestämt mig för att justera användandet av iPhone för egen del. För att stressa ned. Det handlar även om var jag är och med vem jag umgås med. Det varierar hur mycket iPhones tillåts och känns okej också mellan människor.

För egen del tycker jag både och funkar. Inte iPhone och mycket iPhone.
Både att tillåtas att umgås med iPhone och samtidigt vara närvarande har jag inga problem med så länge de jag umgås med är lika. Med människor som inte är lika aktiva blir det lätt fel. Jag förstår att jag då kan upplevas disträ och eventuellt ointresserad av det som pågår i rummet. Det vill jag inte. För de jag umgås med vill jag umgås med.

Jag kan personligen känna igen mig i båda situationerna. Och jag vill fortsätta att umgås på båda sätten i mitt liv.

Och oavsett, när jag inte umgås med någon har jag insett att jag vill justera tiden med iphone till förmån för annat. Jag längtar efter att faktiskt få ro att läsa mina böcker mer än korta stunder.

Så. Det här blir min post #15 i #Blogg100 klockan är 23:30 och skall nu släcka och se till att få 8 timmars sömn.

God natt!

2 thoughts on “I dag stoppade jag undan iPhone

  1. Klokt inlägg!
    Det är något vi alla bör tänka på, tror faktiskt de flesta av oss sitter lite mer än nödvändigt med sin telefon på dagarna. Jag har dragit ner en viss del, men vet med mig att det vore sunt att dra ner ännu mer.

    HA en fin tisdag!

    Like

Leave a Reply

