Blankspot Projekt 1 dag kvar till mål. Hoppas du läser om projektet.

Den här posten är uppdaterad.

När jag går in och kollar Fundedbyme ser jag att det står att det är 2 dagar kvar. Kolla här.

Jag har aldrig tidigare suportat ett liknande projekt. Anledningarna som driver mig att suporta och nästan spamma mina flöden är flera. Jag ska coola ner men nu är det bara 1 dag kvar och initiativet är nästan i mål.

Blankspot är ett initiativ för utrikesjournalistik från platser ingen rapporterar ifrån. Det bygger på crowdfunding och tre av grundarna har jag följt under en längre tid; Brit Stakston, Martin Schibbye och Magdalena Gad. Samtliga har utan att jag visste att de tillsammans skulle starta det här, fångat mina öron och ögon om och om igen över tid. Deras närvaro i mina digitala flöden har både inspirerat och stärkt min tro att människor kan förändra.

Jag måste poängtera att jag inte talar om någon politisk färg här. Skulle jag göra det hade jag nog, utan att veta, gissat att färgerna spänner från höger till vänster. Men som sagt, det vet jag inte.

Det är alltså långt ifrån en partipolitisk ideologi som fångat mig till läsning utan ett engagemang och en hängivenhet för människan och hennes värde oavsett var hon befinner sig på jorden.

Så släpper dessa personer tillsammans med ett antal andra personer information om att de tar ett nytt grepp kring utlandsjournalistiken. Blankspots Centrala idé är bl.a att rapportera från platser där ingen annan rapporterar ifrån och skall finansieras genom crowdfunding. Läs mer om Blankspots 12 riktlinjer här.

Du och jag får vara med att förverkliga ett nytt journalistiskt grepp i en tid där journalistiken blöder men där nya möjligheter i och med teknologisk utveckling uppenbarar sig.

Mitt i denna förändring är riktigt är bra journalistik väldigt viktigt.

Låt mig få ge mina  referenser till varför det här engagerar så.

Jag tycker att demokrati och mänskliga rättigheter är den bästa värdegrunden jag hört talats om och stött på. Det finns mycket fint i religion men som styre av en stat tycker jag den sekulära modellen är bäst. Så även i jämförelse med diktatur.

Jag har haft lyckan att födas in i ett land med demokrati som värdegrund. Det är långt ifrån alla på jordens yta som har det. Jag har bott och rest på flera platser i världen där människor lever sina liv i korrupta stater, fängslas när de kritiserar och belyser maktmissbruk. Det är lätt att ta det vi har i den här delen av värden för givet. Men det är inget givet, en värdegrund som demokrati och yttrandefrihet levandegörs och byggs i realtid av människor och medborgare, av de politiker som väljs. Här har journalisten en oerhört viktig roll. Som sagt inget är konstant och journalistens roll är att granska och rapportera fel och missbruk för att det vi valt skall bli den verklighet vi lever i.

Mest drabbad av betydelsen av vilket statsskick som finns i ett land blev jag när jag läste boken “Flykten från läger 14” som handlar om en pojke som lyckas fly från ett Nordkoreanskt fängelse. Hela boken och beskrivningen av den diktatur som råder och den angivarkultur som byggts upp med skräck håller människor i schack. Detta förtydligade och på djupet stärkte mig i min förståelse för demokratins och yttrandefrihetens fundamentala  betydelse för att vi människor skall kunna utveckla ett värdigt och rikt liv. Enskilt och tillsammans. Jag har fler exempel men jag stannar här.

Jag tror så här. Att detta initiativ sker i Sverige beror ju på att det är demokrati här vi har en unik pressfrihet som går långt tillbaka. Något som journalister i de korrumperade och förtryckande staterna inte har upplevt. De kan inte själva göra de rapporter som Blankspot-teamet har som utgångspunkt att göra, just på grund av att människorna där ofta är förtryckta och pressen styrd. Opposition tystas och journalister och vanliga människor som försöker få till ett bättre samhälle slängs i fängelseoch/eller dödas.

Om vi hjälper Blankspot-journalisterna att starta igång en global journalistik så kommer det inte bara ge oss här hemma något att läsa, rapporter om vad som sker på platser ingen rapporterar ifrån. Det kommer ge mer ringar på vattnet tror jag. Om journalister finns på platser där människors röster inte hörs skickar det signaler till just dessa människor som tappat hoppet, om att det finns något annat, en annan värld och en annan värdegrund. Att det kanske finns hopp trots allt. Det kommer ge så mycket mer på så många plan.

Därför har jag under några dagar envisats med att dela och puff för Blankspot. Jag känner att när jag är med och stödjer är jag, även om jag inte själv åker iväg och rapporterar, också med i något större. En positiv kraft som kan skapa förändring och något gott för människor.

En kvinna sa en gång att det klokaste rådet hon fått var:

Ge bort det du vill ha kvar.

Ungefär så.

Det här är post #3 i #Blogg100

Leave a Reply

