Hade #Blogg100 varit möjligt i Kina, Ryssland eller Sydafrika?  

Jag kan inte låta bli att se det här året som tredje gången gillt. Det här är min första bloggpost i utmaningen #Blogg100 2015.

V Läs mer om Blogg100 på initiativtagare Fredrik Wass egen blogg; Bisonblog.

 Anledningarna till att jag är med i år igen är flera, men kanske reflekterar jag mest över det faktum att initiativet uppstår i Sverige, vilket jag tror är långt ifrån en tillfällighet.

Jag har bott lite varstans på jorden och jag har svårt att se hur ett sånt här projekt hade varit möjligt i ex. Singapore där jag bott och där det de fakto är diktatur och de kulturella uttrycken väldigt styrda och tillrättalagda. Eller i Kina där jag varit flera gånger och har min släkt boendes. Inte en fri bloggkultur direkt. Sist jag var där, i Shanghai i höstas, låg Instagram nere med anledning av demonstrationerna i Hong Kong. Det är inte så att kineser inte vågar säga sin mening, fick jag veta när jag var där. Det pratas tydligen en hel del politik. Däremot har staten insett kraften i när folk kommer samman. Det vill man inte och då bryts tillgången till nätet.

Förstå kraften i sociala medier.

“Internet “på polska. Fick lära mig det igår av en hantverkare.

Inte heller i Ryssland kan jag föreställa mig att Blogg100 skulle kunna uppstå. Eller Sydafrika – det är för stort.

Sverige har rätt storlek och bra yttrandefrihet- lagstiftning och kultur som grund och ligger teknologiskt i framkant.

#Blogg100 är detta fjärde år fortfarande ett så coolt projekt. Läs mer om Fredrik Wass initiativ här!

Jag har varit med i #Blogg100 två gånger tidigare men inte orkat riktigt ända fram. Resan har ändå varit värt det, så länge som jag varit med. Jag har lärt känna massor av sköna och intressanta människor, lärt mig mer om både bloggkulturen i Sverige och om WordPress.  

Första året hade jag kärlek som tema, andra året var det att bygga upp en ny blogg vilken är den du läser i nu.

Efter avhoppet första året jag var med rapporterade jag istället som journalist om initiativet i Radio Västmanland. Du kan lyssna och läsa här.

I år jobbar jag på ett kommunikations- och teknologiföretag, Itera,  så det blir ingen rapport i radion. Men några av de kommande posterna kommer säkerligen handla om vad jag gör och vad som händer på jobbet och mycket annat.

Kul att du tagit dig tid att läsa. I år är en av målsättningarna att få fler följare till bloggen så du får jättegärna följa.

Det här är bloggpost #1 #Blogg100

4 thoughts on “Hade #Blogg100 varit möjligt i Kina, Ryssland eller Sydafrika?  

Leave a Reply

