Att reagera och agera efter terror är två olika saker

Jag lade märke till det efter terrorattentatet på Utöja. Hur norska statsministern och hela norska folket var samlade, lugna och beslutsamma. Orden gick rakt in, att ingen kommer rubba vår värdegrund. Det fundament som består av demokrati och yttrandefrihet – öppenhet. Men framför allt var det känslan jag noterade. Jag upplevde ett lugn och en trygghet som jag kände ödmjukhet inför.

Jag upplevde inget hat, ingen stridslystnad, inget öga för öga tand för tand.

För några veckor sedan såg jag det igen. Efter terrorattentaten i Paris.

Efter det fruktansvärda som skett framträdde, mitt i tragedin och sorgen, en annan sida av att vara människa. Något enastående, som journalister världen över vittnade om i sina rapporter.

Människor gick samman och i handling manifesterades mänsklighet, öppenhet och tillit. Jag tycker det kan kallas kärlek.

Det goda i människan var och är levande.

Vi har alltid ett val när vi bemöter det destruktiva.

Jag glömmer aldrig när jag såg och hörde George W Bushs uttalanden efter den 11 September. “We are going to hunt them down and smoke them out” var de ungefärliga orden han använde i sina uttalanden i media.

Jag kände hur rädslan tog över. Jag säger ingenting om att man inte får vara rädd. Rädsla är en viktig indikator rent biologiskt.

Men att agera på rädslan är en annan sak.

Bush använde rädslan, hos sig själv och hos folket. Den blev som jag upplevde det i stora delar den grundläggande drivkraften i kriget mot terrorismen, som påverka opinionen och politiska beslut.

När en statschef väljer att svara terrorn med rädsla och terror istället för med det som är hotat, den fria världen som bygger på tillit, hamnar man i ett sorts moment 22.

Igår dominerades nyheterna av terrorattentatet i Köpenhamn.
Jag ser den danska statsministern på TV, hon är djupt allvarsam och samlad.
Jag ser vår svenska stadsminister, han säger att han är arg, men han är ändå lugn och samlad.

Jag följer rapporterna. Noterar lugnet.

Att inte sänka sig till terrorismens nivå.

Skillnaden mellan att elda på rädslan och hatet jämfört med att hålla fast vid övertygelsen om öppenhet, yttrandefrihet och demokrat. Att utgå från det som bygger på tillit trots att detsamma är under attack, är den stora utmaningen

Men en nog så viktig utmaning att förstå och klara av för att det vi önskar skall bestå och fortsätta växa.

Leave a Reply

