Podcast med barnen i fokus

I dag ska jag hålla kurs för barn i podcast. Jag gör det i jobbet.
Itera Zoom  podcast DFdär jag jobbar sponsrar med mig som kursledare i podcast hos Dataföreningen i Stockholm och det här känns verkligen superkul. Vi kommer att hålla till på Fryshuset.

Kursen vänder sig som sagt till barn och handlar om att använda sin kreativitet och röst, spela in ljud, lägga upp det i datorn, klippa och sedan lägga ut det på webben.

Att få känna sig trygg i att formulera sig är något jag brinner för och tycker barn ska få stöd i från första början. Vi har alla vår unika röst och ton och den är vårt unika bidrag till världen.

Jag tror det blir viktigare och viktigare att inte gömma sig när det kommer till att kommunicera, inte minst på grund av teknologins utveckling som öppnat upp för hur många nya möjligheter som helst. Vi befinner oss i ett nytt medialt samhälle där kommunikation är en av de viktigaste komponenterna.

Så idag tänker jag berätta om allt som är så kul med podcast. Jag kommer bl.a. visa på exempel på tonalitet och målgrupp. Hur olika man kan säga en sak beroende på vem som man tänker sig lyssnar.

Men framför allt ska jag låta barnen börja med att berätta. Vad har de för tankar själva kring att spela in ljud och podda? Vad brinner de för? Vad har de för visioner av vad de vill göra? Finns det några hinder på vägen jag kan hjälpa till med att komma över? Vilka förväntningar och önskningar finns inför dagen?

Sedan sätter vi i gång för idag är det barnen som ska flyga i ett flöde av kreativitet, ord och ljud.

Leave a Reply

