Att ladda upp poddar på nätet

I dag har jag pysslat med att dubbelkolla hur man laddar upp poddar på webben.

Först måste man ju spela in dem, redigiera dem och sedan ladda upp dem i någon molntjänst för att där få en url eller annan form av adress att klippa ut och sedan klistra in på sin webbsida.

Jag har spelat in fem poddavsnitt tillsammans med Karin Ulfhielm som jobbar med ledarskapsutveckling på Vargkask där hon själv är CEO.
Under namnet Ledarpodden i Ledarkanalen pratar vi ledarskap med väldigt intressanta människor ur alla möjliga infallsvinklar.

För att detta ska rulla så bra som möjligt har jag alltså kollat igenom tekniken under dagen.

Jag ska även hålla i en kortare utbildning för lite äldre barn i hur man poddar för Dataföreningen i Stockholm, på Fryshuset. Det ska bli superkul, frågan är bara på vilken nivå man ska lägga sig? Jag vill ju gärna att de ska få både den tekniska biten men också den mjuka – hur man kan tänka kring innehåll och upplägg. Det är ju det som är det roliga.
Fick tips i podcastbubblan om en kul App som man spelar in direkt i telefonen med och där man också kan klippa ljudet direkt i telefonen för att sedan ladda upp på Sound Cloud. Nu visade det sig att Sound Cloud (molntjänst för musik och snart ljud) bara hade betaversionen för podcast-upladdning så jag anmälde mig som intresserad. Istället loggade jag mitt Libsyn-konto (också en molntjänst för att ladda upp och publicera poddar) och testar nu hur jag kan lägga in dem här i World Press utan att behöva ett specifikt tema eller en insticksmodul (eller vad det heter). Heja på mig! Sånt här kan ta en hel dag att komma på. 😛

Här lägger jag som test in länken till ett avsnitt jag gjorde förra sommaren.

Leave a Reply

