Företags-gåva – kvinna i säng?

Det här inlägget är uppdaterat med ett tillägg av efterföljande kommentarer från min facebooksida som jag tycker är intressanta att även dela här eftersom de olika kommentarerna ger olika infallsvinklar på text och bild i annonsen. Läs gärna det längst ner i blogginlägget.

I morse kom min chef till mig och sa; Ninni du som är i journalistvärlden, kolla det här!
Och så visade han mig det senaste reklam-utskicket från NewPort.

Julgåva

Vi häpnar på kontoret!

Jag jobbar på ett IT-företag, och sitter på ett kontor som domineras av män. Jag tror vi är ungefär 90% män och 10 % kvinnor.

Samtalet fortsätter i skrivande stund. Hur har företaget och reklambyrån tänkt?
Frågeställningarna går ungefär så här:

“Men herregud det är 2014!”

“Det står på svenska, ja, det är svensk reklam”

“Det ser väldigt skönt ut det där lakan-setet”

“Undrar hur de tänkte på marknadskontoret”

“Det kan inte jobba så många tjejer på den marknadsavdelningen”

“En sådan där julgåva skulle man ha i byrålådan och plocka fram” (Obs! Ironiskt sagt)

“Är det egyptisk bomull tro?” (Underförstått, vem fokuserar på lakanen?)

Ja vad ska man säga?

Jag skriver om det här i bloggen och delar den av två anledningar. Dels för att belysa själva reklamen hur unken den är, men även för att jag blev glad att min chef reagerade.

Uppdatering här

Leave a Reply

