Om tankar och dess makt

Kan vi bestämma över tanken?

IMG_1878.JPG
Mitt svar på frågan är “Ja”.

Annars hade inte reklamindustrin lagt miljarder varje år på att få oss att tänka på ett specifikt varumärke, produkt eller tjänst.

Kommunikation vill oftast med text, bild, ord och budskap kommunicera så det landar och fastnar i oss. Annan sorts kommunikation kan ju vara ljud, smak och känsel.

Oavsett om det är reklamindustrin, PR-maskineriet, journalistiken., underhållningen, vetenskapen, media, sociala medier, läraren, mamman, pappan, chefen, kollegan, brodern, systern eller jag själv som kommunicerar så vill vi nå fram.

Viktiga frågor jag dagligen ställer mig i ett brus av kommunikation:

– Vad lyssnar jag på?
– Vem lyssnar jag på
– Varför lyssnar jag på just det eller den?
– Vad odlar de tankar jag tar in utifrån inom mig?
Rädsla och ångest eller kraft och inspiration?
– Vad är vad? Vilka tankar finns inom mig sedan tidigare och vilka tankar hämtar jag dagligen in utifrån.

Jag har någon gång hört att man bara kan känna en känsla i taget. Och jag har lärt mig att känsla och tanker hänger samman. Förmodligen kan vi bara tänka en tanke i taget.

Tusen miljarder tankar i tusen miljarder stunder i ett evigt nu.

Och mitt i dessa tänkta tankar denna lördagsmorgon ej uppstigen ur sängen än påminns jag om yogamästare och deras rekommendation.
Att det är gott att träna på att tysta tankarna…

God morgon 🙂

Leave a Reply

