Mitt personliga varumärke – en människa

Jag har till och från funderar på det här med personligt varumärke.

fridabebis

Första gången jag hörde talas om det i media var kanske för 3-4 år sedan. Jag ska erkänna direkt att jag från början har haft svårt för att formulera mig själv som ett “varumärke”. 

Jag läste om varumärken på IHR och bland annat om psykologin bakom. Det handlar enkelt uttryckt om reella tjänster och produkter men också om att paketera dessa med färg, form och känslor som skapar en sorts identitet och därmed identifikation m.m. Inte sällan i syfte att fylla det konsumenten själv saknar. 

Innebörden av begreppet varumärke har förändrats, inte minst sedan det började talas om Personligt varumärke. Dock  har det ändå känts som att jag förminskar mig själv som människa (i min tolkning av vad ett varumärke är) om jag ska definiera mig själv som varumärke. 

Lika lite som jag genom åren velat definiera mig själv som min yrkesroll först och främst har jag känt att jag inte velat formulera mig som varumärke i första hand.

Det jag jobbar med är en sak. Det jag är som människa en annan. Eller?

IMG_1781

My shadow

Ninni webbdagarna
Jag är och måste få fortsätta få vara människa, mamma och nyfiken på livet först och främst oavsett vad jag jobbar med. Sedan har jag kompetenser, intressen och passioner som är en del av helheten.

Det jag har kommit fram till är att just mina mänskliga delar måste få vara delar av mitt varumärke – om jag ska ha ett.
Vardagen, reflektioner i det lilla och alldagliga måste få vara en del av mitt personliga varumärke lika väl som min yrkeserfarenhet, mitt intellekt och kompetens i allmänhet . Om inte vardagen och det där andra ryms i varumärket “Ninni Udén” kan jag inte leva upp till det och bilden jag skapar av mig själv när jag kommunicerar.

IMG_0675IMG_0691IMG_0687IMG_0684

På fotot ovan åker jag motorcykel med min bror i Shanghai. Det har kanske inget med varumärke att göra, eller så har det det…

Likaså måste den filosofiska delen vara med i mitt varumärke, drömmarna och livet. Relationerna med andra människor.

Och så till sist, det faktum att det som är jag, det som ryms inom mig och speglas i mitt liv skiftar över tid.

Att vara en människa i växande och utveckling måste verkligen vara en del av mitt varumärke. Möjligen en av de allra viktigaste delarna. Om jag nu ska ha ett varumärke.

IMG_0506

 

Leave a Reply

