Smartphones och anknytningsteorin – det stora ryms i det lilla

När man får barn får man lära sig ett nytt ord – Anknytningsteorin. Jag har läst och funderat på den både innan jag och barnens far skilde oss och efter. Den där kopplingen som är så viktig för trygghet  i relationen mellan barn förälder. Kontakten, blicken, orden och närvaron. Att vi som vuxna finns där närhelst barnet har behov. I bland är behovet av pappa större än mamma, ibland behöver de sin mamma mer än pappa. Det växlar. Ofta och mest behövs alltid båda föräldrarna.  Succesivt växer barnet upp och ju mer sett och tryggt det känner sig desto lättare har barnet att knoppa av sig själv till vuxenvärlden. Enkelt uttryckt.

Jag har funderat på hur det blir med anknytningen när vi just är skilda från varandra varannan vecka. Det kanske inte påverkar något. Eller så gör det det. Jag tror hur som helst att den teknologiska utveckling möjliggör något gott.

Jag och barnens pappa skilde oss för ungefär fyra år sedan, då var barnen ganska små. I dag är de så stora att de har varsin iphone. Jag har nyligen laddat ned wechat i barnens telefon.  Det är en ganska enkel app. Där har jag och min familj kontakt med varandra eftersom vi befinner oss på olika delar av jordklotet. Det har varit en enorm glädje för mig att kunna skicka bilder, videos och textmeddelanden till flera i familjen samtidigt. Det finns även möjlighet att skicka direktmeddelanden.

Jag tycker verkligen att det här är sådant fint sätt för barnen att kunna vara i kontakt med sina föräldrar även på den vecka då de inte bor hos den ena föräldern. Att det kan vara fantastiskt bra för just anknytningen. Det blir en helhet och det separerade känns och är inte så separerat längre. Det finns en kontinuitet mellan mamma och pappa och barn över veckorna.

Med detta sagt är det självklart viktigt att respektera var barnen för tillfället bor och inte “ta över” via telefonen. Jag låter mina barn kontakta mig när de har behov. Det är barnen och deras behov som ska vara i centrum, det jag pratar om är i huvudsak på barnens initiativ.

Just nu skickar dottern mest små söta figurer som jag svarar på. Figurer som kastar hjärtan, pussar och kramar omkring sig. Så jag skickar hjärtan, pussar och kramar tillbaka. ❤

Leave a Reply

