Tankar kring valet

Funderat mycket. Kommer inte säga vilket parti, kandidater eller vilken partiledare jag kommer rösta på, men hur.

Jag har bestämt mig för hur jag ska rösta men inte på vilket parti.

I år kommer förnuft och logik att få samsas med magkänslan. Den inre rösten och känslan som lyssnar till och hör det som är gott, tryggt och hoppfullt.

Tidigare har jag använt logiken, resonerat för och emot med förnuftet. Det kommer jag göra i år med men jag kommer också känna in och känna efter i stunden när jag ser och lyssnar på uttalanden och debatter.

Jag söker efter ett parti och ledare som i största utsträckningen tror på människan, både som individ och kollektiv och som känns humant. Som signalerar intelligens, värme och kompetens.
Humor är inte heller fel.

Den demokratiska strukturen är hårdvaran i politiken – människan är mjukvaran. Och båda är viktiga.

Hur ett parti klarar av att inte kasta skit på andra för att bygga sig själv och sitt eget parti är också viktigt för mig.
Alltså jag vill ledas av ett gäng som driver en schysst och konstruktiv valrörelse fritt från påhopp på andra och med ansvar och egna visioner.

Ett parti som inte göder negativitet och rädsla i människor utan som odlar det som är positivt och tilliten.

Ett parti som vid sidan av utmaningar också ser och lyfter det som är gott i samhället.

För det vi ser och fokuserar på växer. .

Det finns en gammal historia om visdom som går ungefär så här:

Det var en gång ett barn som satt och pratade med den äldre vise i stammen, som sa:

– I varje människa finns två typer utav vargar:
En ond, girig, kallblodig som törstar efter makt.
En god, ödmjuk, varmhjärtad som hungrar efter att leda.

– Vem vinner? Frågade barnet nyfiket.
– Den du väljer att mata, svarade den vise.

I år ska jag medvetet använda hjärtat lika mycket som hjärnan när jag följer valrörelsen och sedan väljer och röstar.

För jag är säker på att min känsla inombords är en kompass för vad jag väljer och spelar roll. Vilken inre röst som leder mig, vilken varg jag matar är mitt ansvar.

 

20140822-074857-28137767.jpg

Leave a Reply

