Det här med intelligens

Oj vilken berg-o-dalbana det blev idag.

Jag publicerade ett IQ-testresultat på twitter och Facebook med stor glädje. Endast två procent av befolkningen skall ha 133 i IQ och jag sades enligt testet ligga just där. Whop-whop!!! Så glad jag blev.

När jag hade publicerat och twittrat min glädje och fått hejarop började jag googla på “accuracy of online intelligence test”.
Hoppsan, det var ingen kul läsning.
Jag började bli allt mer osäker på om jag hade blivit lurad.
Satan, om det stämde var jag ju snarare korkad än smart som gick på det.

– Vad spelar IQ för någon roll sms:ade en av mina finaste vänner?
– Det spelar mer roll att man är snäll svarade jag.

Och så fortsatte vi prata lite om IQ och hon rekommenderade boken Johan Norbergs bok om hjärnan.

Jag förstod i ett telefonsamtal med en facebook-vän och före detta kollega att min IQ-uppdatering hade stuckit ut i mängden. Hon hade reagerat på den och försökt läsa in vad jag hade tänkt och känt när jag skrev den. Det är känsliga saker att säga att man är duktig eller intelligent. Jag ska alldeles strax berätta mitt perspektiv och varför jag delade i sociala medier.

IMG_2729

För egen del tyckte jag det var safe, det var ju inte jag som sa att jag var intelligent. Jag gjorde ett test som någon annan hittat på som resulterade i ett resultat som gick att mäta med övriga befolkningens resultat.
Jag har levt halva livet utan att veta vilken IQ jag har och jag har varit övertygad om att min styrka och intelligens legat inom EQ. Mot bakgrund av detta och att jag var helt ointresserad av mattematik som barn samt att jag inte ansett mig var en logisk person utan snarare kreativ blev resultatet en kick. Jag blev verkligen jätteglad.

Nu visade det sig genom lite journalistisk efterforskning att sådana här tester/onlinetjänster tendera att hypa resultatet för att jag ska känna just de känslor jag gjorde och för att jag ska betala och göra fler tester. Nu fanns inte den modellen inbyggd i just det här testet vilket talar för att det kan vara ett ok resultat. Men. Jag har förmodligen inte 133 i IQ och jag befinner mig således inte i skaran på 2 % som anses überintelligenta. Det var det här testet jag använde iq-tester.se .

Well, jag gjorde faktiskt ytterligare ett IQ-test, innan detta, tidigare i veckan.

Eftersom jag blev osäker så frågade jag även den Facebook-kompis, som fick in mig på det här IQ-spåret till att börja med  när han delade ett mini-iq-test på just Facebook, om testet var tillförlitligt. Jag fick då 124 i IQ. Han påstår att det är korrekt och att ett universit ligger bakom. Här är länken till det testets sida.

133 i resultat på det ena, 124 på det andra.

Nu hade jag ju syltat in mig i det här kände jag. Delat jublande glad på twitter och Facebook, fått fin och glad respons för att därefter i rädsla radera både tweets och inlägg. Jag vill ju inte sprida felaktigheter och tester som inte är korrekta. Jag var förvirrad. Nu var jag bara tvungen att hitta ett sätt som någorlunda visade mitt IQ och var tillförlitligt.
Jag bestämde mig för att göra Mensas onlinetest. Det ska vara så tillförlitligt som går online vad jag förstått. Resultatet blev där 122 i IQ.  Det betyder att jag ligger på en ganska hög intelligensnivå tillsammans med 7 % av befolkningen.

Det här är enda veckan i hela mitt liv jag pysslat med intelligenstester, pratat om  det, testat mig själv och lärt mig lite mer om de olika nivåerna.

Som sagt. För mig är det roligt att få 122 i Mensas – Provtest. Om du vill testa själv kan du göra det här.

 

Men som min vän sa, varför behöver du veta och tala om vilken IQ du har, det märker man ju när man träffar dig. Jag har aldrig känt ett behov av att berätta om det eftersom jag aldrig tänkt på att göra något IQ-test.  Att det blev så  är mer en tillfällighet. Att jag blir så glad är en överraskning eftersom jag just inte brytt mig. Samtidigt förstår jag, när jag tänker efter varför jag blir glad för mitt resultat. Även om det nu inte är 133 utan 122. 🙂
Jag tror att de som bäst kan förstå min glädje är mina gamla klasskompisar från grundskolan och min närmaste familj.

När jag var liten var jag en glad och sprallig tjej som när det kom till skolarbete tog mig igenom undervisningen med medelbetyg. Jag hade svårt att fatta grejen med hela skolupplägget men gillade teckning och roliga timmen för då fick jag måla, rita och spela teater. Matte hade jag svårast med. Jag var helt blockerad skulle man kunna säga. Fysik ska vi inte  tala om. Men tänk om man kan lyfta bort blockeringen och finna något där innanför. Jag tror det funkar.

Jag har förändrat mig under åren, genom att öppna dörrar inom mig själv till både hjärtat och tanken.  Framför allt har jag jobbat med min självkänsla och det har gjort hela skillnaden för min förmåga att både tänka, lära mig nytt och lösa problem.
Det ledde till att jag vid 30 års ålder till sist började studera vid högskola och universitet. Jag gick bland annat IHR, en oerhört intensiv och krävande utbildning. Det var stort att ta emot diplomet på avslutningsdagen. Ännu större och magiskare var att bli antagen till Sting innovations inkubator på KTH – av alla skolor. En riktig matte-skola och där gick jag.
Något har hänt i min hjärna under åren. Jag har öppnat dörrar som alltid funnits där men som av någon anledning var blockerade när jag var barn och gick i skolan, stängda. Jag har till exempel sedan några år tillbaka utvecklat ett intresse för kvantmekanik ur alla möjliga perspektiv.

Det är därför jag blir så glad när jag får resultatet. För det var så klart inte så roligt i grundskolan, att inte våga svara på frågor på lektionen. Fast att jag flera gånger satt och tänkte rätt svar inom mig litade jag inte på mig själv och att svaret var korrekt.
Det är som en liten revansch för den där lilla skoltjejen inom mig. 🙂

 

 

Leave a Reply

