Källan till det liv vi skapar

Haft en mening i huvudet senaste veckorna:

“Du är källan för det liv du skapar.”

Alltså, jag, du – var och en av oss är själva ansvariga för vad vi ger in till den här världen. Till våra egna liv och vårt gemensamma.

Mina funderingar går ungefär såhär:

Det kan handla om allt i från vilka tankar jag tänker om mig själv och andra till vilka handlingar jag gör gentemot mig själv och andra.
Detta oavsett hur det ser ut runt omkring mig.

För så fort vi reagerar i känsla och handling på yttre omständigheter, vad någon annan gör eller säger låter vi indirekt den eller det andra bära ansvar för det som skapas genom oss. Gott och ont.

När vi istället ser oss själva som sändare tillskriver vi oss själva som människor betydelse och kraft. Om vi proaktivt agerar utifrån en punkt inom oss själva, om vi ser att vi och vår inställning gör skillnad tar vi automatiskt ansvar för vår egen del i livets samspel.

Då blir vi delaktiga på ett mer medvetet plan.

Bara jag kan påverka mig, bara du kan påverka dig.

Visst, vi kan tillåta oss att påverkas av allt omkring oss, andra människor och händelser. Jag har gjort det och gör fortfarande, precis som de flesta andra.
Men jag börjar se och förstå, mer och mer att det är ett val, om än många gånger ett omedvetet val.

Att försöka välja att leva inifrån och ut istället för utifrån och in.
Motsatta perspektiv.
Livet blir en dans när vi omfamnar båda. Att se gör det lättare att välja det som känns konstruktivt och bra.

Det här har sagts i heliga skrifter. Filosofer och tänkare har påtalat det. Behöver bara finns mina egna ord.

Och vad händer om mina handlingar inte är en konsekvens av något annat utanför mig själv? Om intentionen är att leva i det liv jag fått utifrån något djupt inom mig själv?

Jag ser det som att man ger. Ger av sitt till den verklighet vi lever i. Både i fet lilla och i det stora

För mig ger den här tanken och inställningen lust. Den väcker min nyfikenhet och glädje.
Livet är kort.
Försöker vara där så ofta jag kan.

Leave a Reply

