Ung kvinna med glitter i blicken #Blogg100

20140308-160846.jpg

Det är internationella kvinnodagen. Den här texten är till och om en fantastisk ung kvinna.

Jag träffade henne första gången när hon var 7 år. Då gjorde hon en liten streetdance-show på stående fot. Sedan var saken biff. Hon hade fångat mitt hjärta. Det fanns i blicken. Det där som glittrar och sprakar. Vi möttes där.

Den sommaren 1996 gick vi runt på medeltidsmarknaden i Visby som då slingrade sig genom Visby innerstad. Inte en enda försäljare stod säker när vi kom och skulle handla till bästa och lägsta pris. Vilket vi fick. Helt och hållet på grund av henne. Det där glittret i ögonen. Charmen personifierad. En grym förhandlare redan då.

Eftersom hon inte döptes som liten utsåg hon i tonåren mig till sin gudmor. Hon är min fina guddotter.

Idag träffades vi. Hon skulle själv bli gudmor och behövde därför också själv döpas.

Jasmine, jag är så stolt över dig!

Ett litet frö som vuxit upp och utvecklats till en ung kvinna med mål och ambitioner.
Som glittrar och har det. I blicken. Allt det som är hennes speciella kraft. Allt det som gör en människa unik.

Detta är inlägg nr 8 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100

Leave a Reply

