I dag har jag varit i Indien på konsert! #Blogg100

Tre mål med min blogg100 utmaning är att:

1. Bygga bloggen.

2. Fylla den med relevant innehåll.

3. Läsa andra bloggar.

Jag vill läsa andra bloggar för att få input, lära mig nytt och inspireras!
Förra året var hela utmaningen så tajt att jag knappt hann med det, därför har jag inte lika höga krav på långa bloggposter i år utan är nöjd med rätt så kortfattade sammanfattningar som den här.

I förrgår såg jag att det är hela 700 bloggare anmälda till årets Blogg100-utmaning. Fler än förra året alltså. Jag checkar av Fredrik Wass blogg Bisonblogg.se lite då och då för att hålla mig uppdaterad om läget i utmaningen. I går postade han ett intressant inlägg på intellectacorporates blogg där han numer arbetar. Där ger han 5 tips på hur en kan använda sociala medier för att följa stora nyhetshändelser och hitta källorna innan svenska medier har hunnit plocka upp dem:
“Guide: Så bevakar du situationen i Ukraina snabbare än svenska medier”

Kort reflektion kring tipsen:
Att följa intressanta personer via twitter är en väg till information jag redan känner till och använder mig av, likaså att använda tweetdeck. Men det tål att upprepas speciellt när det fortfarande finns journalister som ännu inte hittat ut till sociala medier och i synnerhet twitter. Hotsuit är nytt för mig ska kolla det närmre vid tillfälle. Listan med traditionell medier som Wass tillhandahåller i bloggposten med länk till twitter lägger jag till direkt så klart. Inser samtidigt att det är typ den femte listan jag börjat följa senaste veckan och att flödet nu kommer vara oigenkännligt ett tag. Det här med att strukturera sitt twitterflöde, när ska en få tid till det? Nåväl.

Sista punkten är ju så otroligt viktig och handlar om att använda sociala medier med eftertänksamhet och tänka på vad man retweetar osv. Här tycker jag att traditionella medier kunde skriva fler artiklar och göra mer inslag riktade till allmänheten om vad som gäller ang publiceringar av olika slag på olika plattformer, effekter av spridning, publicistiska infallsvinklar, lagar och regler i största allmänhet. Varför inte lite kommunikationsteori i folkbildningsanda?

Absolut coolast och det som tilltalar mig mest i listan är Bambusers streamingtjänst med kartsök. Bambuser har en karttjänst där man kan zooma in på en plats och kolla om det pågår sändningar/livestreaming därifrån alternativt lite äldre streamingar. Hur gamla sändnigarna är kategoriseras utefter färg. I skrivande stund testar jag och klickar på Indien eftersom röd plupp bedyder att det streamas just nu. Och vipps är jag på en direktstreamad indisk konsert! Kolla själv direkt på Bambuser här!

Detta är inlägg nr 4 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100

Leave a Reply

