Mitt liv och min profession kategoriserad i menyform #blogg100

I dag har jag funderat och jobbat med bloggens menyer. Jag har valt några ämnen som jag vet att jag ofta återkommer till och har i processen kommit fram till vad jag vill med bloggen. Mina intressen som människa och det jag jobbar med hänger ihop.

Menyraderna sorterar och kategoriserar det jag brinner för är utbildad inom och jobbar med. Kommunikation är så klart navet i allt.

På mina första visitkort och tillika nuvarande står det:

“Den inre kommunikationen går hand i hand med den yttre oavsett det gäller företag, organisationer eller människor.”

Ungefär så. Kortfattat.

Kommunikation – De budskap vi sänder till oss själva, tankarna vi bär inom oss som värderar och tycker påverkar också det vi kommunicerar utåt. Dessa budskap finns i oss alla. Vi får dem via våra familjer, de länder vi lever i, via utbildningssystem, företag och organisationer. Kort sagt den kultur vi vistas i. Stora delar av mänsklig kommunikation är den samma världen över, men mycket är relaterat till vår kultur. Jag har jobbat med kommunikation hela livet och är utbildad marknadskommunikatör.

Sociala medier – En kommunikativ form som jag älskar eftersom digitala plattformer och kanalerna utmanar gamla strukturer i samhället, företagen och i människors tänkande. Sociala medier får individer, organisationer och företag att expandera, utvecklas och fördjupas. Intresset för webben väcktes 1995 i och med en multimedialärareutbildning.

Coach – För några år sedan blev jag diplomerad coach vilket gav mig ett mer formaterat paket och intyg på min kompetens inom området personlig utveckling. Kortfattat kan jag beskriva det som en inre resa i att bli medveten om hur tankar och känslor påverkar oss och hur vi handlar utefter dessa. Den kognitiva delen handlar om att sovra bland det som är destruktivt och det som är konstruktivt. Att integrera proaktiva vanor och mönster som leder till positiva val och handlingar.

Mänskliga Rättigheter – Jag har pluggat mänskliga rättigheter & demokrati på Teologiska högskolan i Bromma. Det är den bästa värdegrunden för ett samhälle jag hittills stött på. Det som är viktigt med just mänskliga rättigheter är att de blir levande genom utbildning inom området och att dess idéer förankras inte bara i fina lagar och dokument utan också hos den enskilda människan och i den gemensamma kulturen.

Journalistiken – har funnits i mitt liv sedan tidigt 90-tal då jag började som nyhetsuppläsare och reporter på en lokal TV-station. Där lärde jag mig grunden för journalistiken. Jag gick över till radiomediet efter några år först till kommersiell radio och från 1997 har jag arbetat under olika perioder i olika projekt på Sveriges Radio främst som programledare men även som reporter och producent.

Kvantfysik – Jag har så länge jag kan minnas intresserat mig för existensen. Hur hänger allt samman egentligen? För ca. 6 år sedan hittade jag till kvantfysiken. Jag har läst olika idéer om kvantfysik och hoppas att jag under den här fliken skall kunna redogöra för vad jag förstår och varför det är så fantastiskt spännande och roligt. Resor

Resor – Jag älskar att resa och har varit bosatt och rest runt på vårt jordklot, platser och möten i livet som färgat min själ.

Detta är inlägg nr 2 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100

8 thoughts on “Mitt liv och min profession kategoriserad i menyform #blogg100

  1. Citatet ”Den inre kommunikationen går hand i hand med den yttre oavsett det gäller företag, organisationer eller människor.” är ju klockrent. Rätt balans mellan det inre och yttre är a och o. Precis som balansen mellan Jag och Du, Höger och Vänster m.m. Finns mycket att jobba med på många olika plan.

    Like

    • Kul att du gillar den. Jag tror den kommer ur just att jag är dipl. coach (den inre kommunikaitonen) och marknadskommunikatör (den yttre). Fast bägge handlar ju egentligen om både och men har kanske just ett fokus på det ena eller andra.

      Like

Leave a Reply

