Bygger min nya blogg med draghjälp av #Blogg100

I går när jag skulle kolla lite på min gamla blogg såg jag att wordpress gratulerat mig. I går var det 2 år sedan jag startade min tidigare blogg: NinniU – i det konstant föränderliga. Av personliga skäl valde jag att släcka ner den i januari -14. Ett skönt beslut även om jag fortfarande gillar den. Den finns sparad.

I dagarna har Fredrik Wass åter dragit igång Blogg100-utmaningen. Här skriver Internet World om årets utmaning. En utmaning som jag rapporterade om i P4 förmiddag Sveriges Radio Västmanland förra året och därefter valde att delta i under några veckor.

Fredrik Wass undrar i en bloggpost hur många som ställer upp i år: Blogg100 – tredje gången gillt? Förra året var det ca 600 deltagare och jag tyckte då att det var fantastiskt att så många valde att haka på. Jag ser det i ljuset av yttrandefriheten. Att vi lever i ett land där vi faktiskt har en reell yttrandefrihet. Eller rättare sagt att vi har rätten att ta oss den friheten – att yttra oss. Ord och formuleringar är så viktiga. De bygger vår värld och om vi, var och en, hela tiden övar oss i att formulera våran respektive verklighet, delar den med andra, lyssnar på andra och tar till oss vad andra uttrycker så utvecklas vi. Då drivs saker framåt både ur ett individuellt och kollektivt perspektiv. Lite organiskt tänker jag mig det hela. 

Jag tror alltså att det är viktigt att vi faktiskt tar för oss av våra demokratiska och mänskliga rättigheter för att de ska få liv och bli verkliga. För att de ska vara levande. Alla rättigheter finns där på papperet men om ingen använder dem, vad är de då värda? Så det är fantastiskt att se att Blogg-utmaningen även i år lockar en massa människor som vill skriva på nätet.

I natt när jag vaknade och låg och funderade på om jag verkligen skulle fixa att vara med den här gången, det handlar ändå om att blogga varje dag i tre månader, såg jag att 400 personer är anmälda till årets utmaning. Klart att jag också ska vara med. Jag fyllde i anmälningsformuläret där mitt i natten, jag tror klockan var 2.30 men så kom jag till rutan där jag skulle klistra in länken till min blogg och så skulle jag skriva in vad min blogg heter. Jag la telefonen åt sidan och tittade ut i mörkret och påminndes om det faktum att jag ännu inte startat upp någon ny blogg. Det ligger ett par olika försök i wordpress, men ingen färdig struktur. Det fanns helt enkelt inte någon länk och något namn på blogg att skriva in i anmälan till utmaningen.

Så. Nu har jag sovit på saken och bestämt att jag kommer använda mina dagar i Blogg100-utmaningen till att bygga upp en helt ny blogg i wordpress. Det kommer vara allt ifrån vad den ska handla om och hur den ska se ut. Här kommer du läsa om mina utmaningar och framgångar i detta. Men för att ge dig som läser en hint om vad du kommer hitta här är jag redan nu rätt så säker på att det kommer dyka upp postningar som rör det jag brinner för; mänskliga rättigheter, utveckling i alla färger och former, ledarskap, organisation, sociala medier, kommunikation och journalistik. Och sist men inte minst filosofi , vetenskap och människor i världen vi lever i.

Så, du som läser: Vad roligt att du hittat till den här splirrans nya bloggen. Kom gärna med input och kommentarer. Tipsa om hur du tänker vad gäller struktur och innehåll. Eller bara häng med mig.

Jag finns också på twitter @ninniu

Ninni i

Detta är inlägg nr1 av 100 i bloggutmaningen #Blogg100

6 thoughts on “Bygger min nya blogg med draghjälp av #Blogg100

  1. Pingback: Här är alla deltagare i Blogg100 2014 | Bisonblog

  2. Lycka till :-), hörde ju det där när du pratade om det i radion men själv skulle jag aldrig klara det. Jag försöker uppdatera min blogg ett par gånger i veckan men hrm det är betoning på försöker.

    Like

Leave a Reply

